Diagnoza poziomu występujących problemów wychowawczych i zagrożenia uzależnieniami wśród dzieci i młodzieży ze szkół podstawowych powiatu kętrzyńskiego –
Wnioski po przeprowadzonych badaniach:
- Na każdym poziomie edukacyjnym zachodzi konieczność modyfikacji działań w ramach programów wychowawczo – profilaktycznych w szkołach.
- Najbliższy czas w szkołach powinien skupiać się wokół profilaktyki uniwersalnej, ukierunkowanej na podnoszenie umiejętności w zakresie komunikacji, asertywności, odporności na stres, ochrony zdrowia psychicznego i cyberbezpieczeństwa.
- W projektowaniu działań zachodzi konieczność uwzględnienia podnoszenia kompetencji wychowawczych nauczycieli i rodziców.
- Uzyskane przez dzieci i młodzież wyniki wskazują na poważne ryzyko uzależnień młodych ludzi, w tym od gier komputerowych i in. mediów oraz zaburzeń w obszarze kompetencji emocjonalno – społecznych.
- Najważniejszym wyzwaniem instytucji działających w obszarze edukacji oraz w innych sektorach, a wspierających dziecko i rodzinę, jest tworzenie mądrej przestrzeni do budowania społeczeństwa odpornego na stres i asertywnego.
Rekomendacje dla szkół i placówek działających na rzecz dziecka i rodziny
- Modyfikacja programu wychowawczo – profilaktycznego:
1. Wyznaczenie kierunków do pracy wychowawczo – profilaktycznej wynikających
z przeprowadzonej diagnozy.
2. Skoncentrowanie działań profilaktycznych na profilaktyce uniwersalnej – realizacja programów profilaktycznych rekomendowanych np. Przyjaciele Zippiego, Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej, treningi umiejętności społecznych, wolontariat uczniowski.
3. Działania skierowane do rodziców wspierające ich kompetencje wychowawcze – Szkoły dla Rodziców i Wychowawców, treningi umiejętności wychowawczych.
4. Zwiększenie kompetencji nauczycieli w zakresie pracy wychowawczej, w tym nabycie umiejętności rozwijania kompetencji emocjonalno – społecznych.
5. Doskonalenie umiejętności komunikacyjnych uczniów, rodziców i nauczycieli.
6. Przemodelowanie kierunku oddziaływań wychowawczych – przygotowanie uczniów do bezpiecznego korzystania z mediów, cyberprzestrzeni i gier komputerowych.
7. W klasach najmłodszych ukierunkowanie profilaktyki na umiejętność rozpoznawania emocji i właściwego reagowania na sytuacje szkolne.
8. W szkołach – podjęcie działań ukierunkowanych na tworzenie przyjaznego klimatu: ocenianie kształtujące, budowanie relacji w klasach pomiędzy uczniami oraz pomiędzy uczniami, rodzicami i nauczycielami.
9. Włączenie do oferty szkoły zajęć rozwijających umiejętność uczenia się w celu przygotowania uczniów do nabywania nowych kompetencji i obniżenia poziomu lęku.
10. Budowanie szkolnych społeczności w oparciu o dialog i rozwijanie kompetencji kluczowych.
- Modyfikacja oferty placówek wspierających szkoły – propozycje:
- Propozycje realizacji programów profilaktycznych w szkołach i przedszkolach.
- Prowadzenie treningów zastępowania agresji.
- Prowadzenie treningów umiejętności społecznych.
- Prowadzenie młodzieżowych grup wsparcia.
- Prowadzenie grup wsparcia dla rodziców.
- Przygotowanie kadr pedagogicznych do prowadzenia “profilaktycznych wywiadówek”, warsztatów dla rodziców w ramach treningów umiejętności wychowawczych.
- Działania wspierające kadry pedagogiczne oraz rodziców w budowaniu pozytywnego klimatu placówki.
- Pomoc w identyfikacji zagrożeń, interwencje kryzysowe i poradnictwo specjalistyczne.
- Działania międzysektorowe na rzecz profilaktyki i wychowania:
- Działania międzysektorowe na rzecz profilaktyki i wychowania.
- Konferencje i akcje społeczne poszerzające świadomość społeczną w zakresie bezpieczeństwa i profilaktyki zagrożeń.
- Dofinansowanie zadań realizowanych przez instytucje i organizacje pozarządowe na rzecz profilaktyki.
- Realizacje Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego.
- Udział w ogólnopolskich kampaniach profilaktycznych.
- Wykorzystanie mediów społecznościowych do zamieszczania treści związanych
z możliwością uzyskania pomocy.
- Uaktualnienie i rozpromowanie powiatowej mapy zasobów, ze wskazaniem ośrodków pomocowych.
Opracowała: Marta Kragiel